Filmová tvorba

Kurz má za cíl připravit žáka na práci ve filmovém prostředí. Rozvinout v něm schopnost převést literární příběh do rozpohybovaného audiovizuálního obrazu a  správně pochopit celistvou strukturu filmového díla, využívat kompozičních pravidel s přímou vazbou na zkušenosti z malby či fotografie při převádění obrazu na filmové pole tvůrčím způsobem tzv. filmový záběr. Při vzdělávání v hlavních principech filmové tvorby je tak podle zájmu o obraz, zvuk nebo montáž příběhu, možné se zaměřit na práci kameramana, zvukaře, střihače, režiséra či animátora filmového díla.

 

Filmovou tvorbu, kterou vede v Mníšku pod Brdy Karolína Peroutková.

Co Vás v tomto oboru čeká, když se přihlásíte do studia?

Přijímáme děti až od 10 let (výjimečně i děti mladší), přece jen zvládnout práci s technikou, vyžaduje, jisté dovednosti. Uchazeč o obor by měl nejdříve absolvovat několik let výtvarné průpravy. No a co pak?

Každé dítě dnes vlastní malou minikameru v mobilu, často je láká k vytváření jednoduchých klipů či tzv. rozpohybovaných obrázků, jsou ale většinou tvořené bez větší invence, či nápadu. Sociální sítě se svou schopností okamžité publicity lákají k okamžitému zveřejnění, rychlému a velmi krátkému úspěchu, tzv. lajků.

Tento fakt bych zohlednila v plánování výuky, říká paní učitelka – nabízí možnost naučit děti vlastnímu tvoření i doma – bez nutnosti vlastnit drahou kameru či program ke střihu – a také přímo vybízí k naučení se procesu tvorby, plánu, vytrvalosti, nutnosti obhájit vlastní postoje, atd., kdy zveřejnění a následné hodnocení a sebehodnocení žáků, je završením celé práce.

Začátkem vkročení do světa filmu bude ANIMACE.

Půjdeme od výroby vlastního flipbooku, kreslení velmi jednoduchých obrázků, focení a nahrání do animačního programu. Animaci volíme proto, že lze si na ní jednoduše vyzkoušet základní dramaturgické postupy, vede k trpělivosti a vytrvalosti, postavy – hračky jsou vždy přítomné, děti si mohou přinést jejich oblíbené předměty.

Můžeme postupně zkoušet rozpohybování čehokoliv, oblíbených předmětů, přírodnin, hraček atd. tady budeme klást důraz na druhy záběrů, zaměříme se na detail, celek, tvoření storyboardu a zvukovou dramaturgie.

Odvážnější mohou zkoušet stavět malou scénu třeba z krabice, modelovat postavy, hrát si se stínem, pískem, apod., tvořit tzv. placaté koláže.

Pro film je důležitá je dramaturgii příběhu, jeho obrazové zpracování, linka zvuku v díle, tomu všemu se říká filmová řeč, a to se budeme snažit dětem zprostředkovat.

Inspirace

Dobře zpracovanou učebnicí, která klade důraz na jednoduchost, nenáročné podmínky je kniha Jak se naučit animovat v 10 snadných lekcích.